Google My Business
Google My Business -yritysprofiilin optimointi.
Google My Business antaa yrityksille mahdollisuuden näkyä myös tuotteita tai palveluita koskevissa hakutuloksissa. Jos henkilö esimerkiksi etsii hyvää lounaspaikkaa työmatkallaan ja googlaa ”lounasravintola tampere”, saa hän eteensä Google Maps -osumia ja listauksia hakua vastaavista ravintoloista lähellään.
Google My Business yritysprofiilin kautta potentiaalisten asiakkaiden on mahdollista mm. soittaa yritykseen, siirtyä verkkosivulle etsimään lisää tietoa tai pyytää reittiohjeet yrityksen sijaintiin Google Mapsia hyödyntäen.
Suunnittelu
Kun Google My Business profiilia aletaan optimoida, on tärkeää luoda kattava kokonaiskuva yrityksen tarjoamista tuotteista ja/tai palveluista. Google My Business tukee oikein toteutettuna yrityksen hakukoneoptimointia varsinaisten verkkosivujen ohella. Alkuvaiheessa selvitetään asiakkaan kanssa mitä profiilissa halutaan tuoda esiin ja millaisella näkökulmalla.
Toteutus
Suoritamme My Business -profiilin auditoinnin ja keräämme ylös parannusta vaativat ongelmakohdat. Yhteistyössä asiakkaan kanssa profiili hiotaan sekä potentiaalisia asiakkaita, että hakukoneita palvelevaan muotoon. Profiiliin voidaan lisätä myös tarkempia tuote- tai palvelukuvauksia kuvineen, hintoineen ja mahdolliselle tuote-/palvelusivulle ostoksen tekemistä, ajanvarausta tai tarjouspyyntöä varten.
Viimeistely
Kun kaikki olennaiset yrityksen tiedot on saatu päivitettyä, Google My Business profiilista tulee tärkeä osa verkkonäkyvyyttä ja mainontaa. Kaikki profiilista muihin osoitteisiin, kuten verkkosivulle tai ajanvaraukseen ohjaavat linkit kytketään mahdollisuuksien mukaan osaksi Google Analytics -seurantaa.
Julkaisu ja ylläpito
Google My Busineksen optimoinnin tärkeä osa ovat säännöllisesti profiilissa julkaistavat postaukset, ajan tasalla pidettävät yritystiedot, sekä tuote-/palveluvalikoiman oikeellisuus. Asiakasta konsultoidaan postausten toteuttamisessa, jotta ne tukevat muuta mainontaa ja sesonkeja nostamalla esiin esimerkiksi tarjouksia, tapahtumia, uutuustuotteita tai muita tärkeitä ajankohtaisia aiheita.
Google My Business profiili on Googlen yrityksille tarjoama alusta, joka auttaa tavoittamaan käyttäjiä Google Haussa ja Mapsissa ihmisten googlatessa yritystä tai sen tarjoamia palveluita. Tavallisten hakutulosten joukosta voi nousta esiin yritysprofiiliksi kutsuttu näkymä, joka tarjoaa haun tehneelle henkilölle välittömästi kattavasti perustietoja yrityksestä.
Maksuton yritysprofiili tarjoaa mahdollisuuden palvella ja erottua kilpailijoista jo ennen potentiaalisen asiakkaan verkkosivuille tai liiketilaan siirtymistä. Paikallisten yritystietojen, kuten aukioloaikojen tai puhelinnumeron, tarjoamisen ohella voidaan vaikuttaa siihen, miltä yritys näyttää Googlen hakutuloksissa ja Mapsissa.
Miksi Google My Business on tärkeä?
Yritysten on tärkeää saada palveluvalikoimansa asiakkaiden tietoisuuteen ja tässä Google My Business voi auttaa. Yritysprofiilissa voidaan tuoda esiin uutuustuotteita, uusia annoksia ruokalistalla tai tarjolla olevia palveluita. Potentiaaliset asiakkaat etsivät Googlesta muutakin kuin pelkkiä yritystietoja, joten Google My Business -profiili on oivallinen paikka esitellä yrityksesi parhaita puolia jo hakutulosten yhteydessä.
Yritysprofiilin kautta asiakkaille voidaan kommunikoida monin eri näkökulmin. Yrityksen toimintaa voidaan esitellä kuvin, postauksilla voidaan promota tarjouksia ja arvostelujen kerryttäminen auttaa viestimään mikä erottaa yrityksen kilpailijoistaan, ja miksi asiakkaiden kannattaisi asioida juuri siellä.
Google My Business ja Google Maps
Google Maps -karttapalvelua käytetään monipuolisesti niin tietokoneella, puhelimella, kuin tabletillakin. Maps ei kuitenkaan ole pelkkä reittiohjeita tarjoava karttapalvelu, vaan tähtää Googlen muiden alustojen tapaan mahdollisimman hyvään käyttäjäkokemukseen. Siksi Google Maps tarjoaakin valtavan määrän tietoa esimerkiksi yritysten aukioloajoista ja ruokalistoista. Google Mapsista löytyvät yritystiedot ovat Google My Business -profiileita.
Karttahaku mahdollistaa tietyn tyyppisten paikkojen etsimisen suoraan kartalta. Hakutulokset näkyvät Mapsissa pieninä punaisina merkkeinä tai punaisina pisteinä, joista merkit näyttävät parhaiten hakua vastaavat tulokset. Klikkaamalla tai napauttamalla hakutulosta eteen aukeavat lisätiedot kohteesta, mahdollisuus pyytää reittiohjeet tai esimerkiksi kuvia yrityksen sisätiloista.
Verkkonäkyvyyden ja asiakaskokemuksen tuki
Asianmukaisesti optimoitu ja ylläpidetty yritysprofiili palvelee asiakasta jo Googlen hakutulossivulla. Sen kautta voidaan ohjata kävijöitä suoraan heidän kaipaamalleen tuote- tai palvelusivulle tai tiedottaa aukioloajoista ja niiden poikkeuksista esimerkiksi arkipyhinä ja aattoina. Mobiilikäyttäjien on helppo ottaa yhteyttä kun profiili tarjoaa mahdollisuuden soittaa yritykseen, tai pyytää reittiohjeet suoraan Google Mapsin navigaattoriin.